Vira

Välkommen till Vira

Vill ni börja hos oss?

Vad roligt att du är intresserad av vår skola. Välkommen att ställa ditt barn i kö till Vira.

Köanmälan

Välkommen till Vira

Höstterminen 2024 öppnade Lärande Grundskola Vira i en ny toppmodern skolbyggnad med en fantastisk skolgård. Skolan kommer att växa succesivt med start för årskurs 6 hösten 2024. År 2027 är skolan fullt utbyggd till en F-9 skola.

Vik har blivit Vira - En F-9 skola

Lärande Grundskola Vira är idag en F-9 skola som är belägen på Viravägen 5 i Upplands Väsby. Här jobbar vi i starka team som jobbar med eleverna hela dagen. Vi har vackra grönområden angränsande till skolan som bjuder in till undervisning utomhus. Nya skolan bjuder på fräscha och rymliga lokaler samt ett eget tillagningskök.

Lokalerna är ljusa, luftiga och anpassade för att bedriva vår pedagogiska modell Lärandemodellen. Den innebär att ditt barn får:

• Ett meningsfullt lärande
  • En inspirerande lärmiljö
  • Närvarande lärare

I skolköket lagas all mat på plats och serveras i skolans fina matsal. Det är en hållbar skolbyggnad som följer miljökraven och har medvetna materialval.

På den nya stora skolgården finns det mycket att göra. Här kan ditt barn bland annat spela schack och pingis, hänga och klättra i klätterställning eller koppla av på gräsmattorna eller slå sig ner på amfiteatern.

Det finns också flera grönområden intill skolan som vi ibland använder för att bedriva undervisning utomhus.

Registrera din ansökan till Vira

Intresserade vårdnadshavare välkomnas att ställa sitt barn i kö och registrera sin ansökan.

Så här gör du om du har barn som går i team 5 på Vira idag och önskar plats på Lärande Grundskola Vira i årskurs 6

Lärande Grundskola Vira är en F-9 skola. Detta innebär att du som har barn som går i årskurs 5 på Vira idag och vill gå på Vira ändra till årskurs 9 har automatiskt en plats på Lärande Grundskola Vira. Det innebär också att ditt barn får möjlighet att stanna på Vira ända till årskurs 9.

Så här gör du om du har barn som går i en annan skola idag och önskar plats på Lärande Grundskola Vira i årskurs 6

Om du som har barn som går i team 5 idag på en annan skola och vill byta till Lärande Grundskola Vira till årskurs 6, behöver du:

• Registrera en ansökan här till Lärande Grundskola Vira
  • Göra en ansökan i kommunens skolval

Obs! Detta gäller även om ditt barn går på Lärande Grundskola Oden och Lärande Grundskola Fresta . Skolvalet öppnar den 21 januari 2025 och stänger 4 februari 2025. Mer information om skolvalet till årskurs 6 finns på Upplands Väsby kommuns hemsida.

När vi flyttade till Upplands Väsby fick jag tips om att Lärande Grundskola Vira var en bra skola – och det stämmer. Det blev faktiskt ännu bättre än jag trodde!

Vårdnadshavare till elev i team 5

Elias Merei