Lärande Grundskola Falun avvecklas till sommaren 2024

Vill du veta mer om utbildningen och få inbjudan till kommande aktiviteter?

Uppdrag - Samhällsbygget

30 mars 2023

På Lärande grundskola arbetar eleverna med ämnesövergripande uppdrag. Tanken med uppdragen är att skapa en undervisning där eleverna kan arbeta tillsammans och engagerat med en större uppgift som sträcker sig över flera ämnen.

Uppdrag - Samhällsbygget

Ett uppdrag pågår normalt i fem veckor. När läsåret är slut och sommarlovet är här kommer eleverna ha att genomfört totalt sex stycken uppdrag.

Uppdragen utgår från syftet och det centrala innehållet i elevernas kursplaner och är skapade för att väcka elevens nyfikenhet, kreativitet och lust att lära. När eleverna lär sig genom uppdrag får de arbeta utifrån flera ämnen för att lösa uppdraget. En bra sak med det upplägget är att eleverna får en förståelse för både helhet och sammanhang och lärandet blir meningsfullt och verklighetsanknutet.

Uppdrag nummer 4 - Samhällsbygget (team 7)

Årets fjärde uppdrag var att skapa ett nytt samhälle på en ny planet. Eleverna insåg snabbt att det var mycket att tänka på när ett helt nytt samhälle skulle skapas, allt från energi- och miljöfrågor, planera stadsbygget och transport till mat, skola och omsorg.

När eleverna arbetade fram lösningar på hur t.ex. skolan skulle fungera på deras nya värld så genomförde de ett rollspel. Rollspelet hette Skolan och var skapat av företaget Sverok. I rollspelet fick eleverna tillsammans skapa en demokratiskt ordning och hitta överenskommelser i en skola som de tagit över tillsammans.

Klicka på de små pilarna eller på bildens sida för att växla mellan bilderna.

När eleverna skulle presentera sitt samhälle valde flera att bygga den i spelet Minecraft.

Just nu arbetar eleverna i team 7 med årets femte uppdrag, som handlar om Apokalypsen.